lördag, december 03, 2005

Wååh!!!

Jag går helt fredligt genom Irinaka. Jag stannar upp utanför Sunkus (det otrevliga Sunkuset) och går in för att kontrollera om det fortfarande är lika otrevligt som jag mindes det. Det är det. Jag köper en chokladkaka av märket Meiji, eftersom jag vill ha choklad, och går hastigt ut igen.

Utanför står en klunga skolflickor. Jag ställer mig vid papperskorgarna och försöker ta reda på vilken korg som är vilken, eftersom detta Sunkus sin tradition av otrevlighet trogen inte har några källsorteringsetiketter på korgarna. En mobiltelefon spelar en Final Fantasy-fanfar. Någon har fått ett mail. Flickan ifråga tar upp sin telefon ur fickan och trycker på någon knapp för att öppna meddelandet.
- Wååh!!! (Det går inte att återge detta ljud i skrift. Det finns överhuvudtaget ingenting som liknar "Wååh!!!" uttalat av en japansk ung kvinna.)
- Naani? undrar tre skolflickor i kör. De låter som animéfigurer.
- Titta, titta! säger skolflickan som fått mailet, och överräcker mobiltelefonen till en kamrat.
- Wååh!!!
Jag bestämmer mig för att det inte är någon annan heller som har lyckats källsortera rätt och slänger pappret i en av de två behållare jag inte tror är avsedd för PET-flaskor.
- Få se!
- Wååh!!!
Jag börjar traska hemåt. Kommer till gathörnet tio meter därifrån och blir stående vid rödljus medan trettiosex motorcyklar åker förbi. En annan klunga skolflickor, tydligen bekant med den första, närmar sig Sunkus.
- Titta här!
- Wååh!!!
Vad fan är det för någonting hon fått?!
- Får jag se?
- Här.
- Wååh!!!
Det blir grönt ljus och jag går utom hörhåll. Går in på Book Off. Dom har James Camerons Aliens för 500 yen. Handlar den. Går hem. Föredrar fortfarande åtta skolflickor mot ett enda Nani kore waaaa...!!!.