lördag, november 26, 2005

Liv

Idag konstaterar två separata ylande fall av avsaknad av konceptet vanligen känt som "liv".
Det första fallet återfinner vi på Anime.se:s forum, i tråden Now Playing, där folk förväntas posta vad dom precis i skrivande stund lyssnar på. 5295 svarar:
belive in wonderland - One piece op 2
(med min egen equalizer mix)
60 Hz +20 dB
170 Hz +10 dB
310 Hz +5 dB
600 Hz +0,4 dB
1k Hz +1,2 dB
3k Hz +2,9 dB
6k Hz +15 dB
12k Hz +9,2 dB
14k Hz +6,2 dB
16k Hz +20 dB
[skrev upp den om nån skulle vela veta]

Här återfinner man två faktorer av fenomenet "avsaknad av liv". Den första faktorn är att han faktiskt gjort en egen "equalizer mix". Den andra faktorn är att han omgorkat skriva in denna egna "equalizer mix" på forumet, i en tråd förmodligen ingen läser mer än senaste inlägget i, och det endast när dom klickat fel (som undertecknad).
Det andra uppenbara fallet av "avsaknad av liv" är mitt, eftersom jag postar det här i min blogg. Jag är bra.

Jag har idag varit på bussutflykt till Ise. Templet var på sätt och vis en besvikelse. Det var en föga upphetsande träbyggnad som inte erbjöd några särskilda överraskningar. Den intressantaste upplevelsen av mänsklig civilisation var wasabimjukglass. Faktiskt helt okej.
Naturupplevelserna var desto intressantare. Den sydjapanska landsbygden består till stor del av lövträdstäckta berg, vilket gör att hela landskapet i kôyôtider ser ut som ett fyrverkeri i grönt, gult och rött. Vilket påminner mig om att jag faktiskt borde försöka ta mig till Kyôto. När jag nu ska hinna med det.

Förresten kan jag påpeka (igen, för er som redan hört det) att Kraftwerks Minimum-Maximum utan minsta tvekan är en av de fem bästa liveskivorna genom tiderna.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Avsaknad av liv? Vissa definierar "liv" som en uppbyggande kraft, en process som motverkar entropi. Att skriva inlägg som förblir olästa och overksamma ökar endast entropin, då det inte fyller något som helst syfte, och är sannerligen avsaknad av liv. Att beklaga sig över sådana inlägg på en weblog som är åtminstone något mer läslig och läsvärd är en konstruktiv handling som kan inspirera andra att inte göra som de förstnämnda, och är därför åtminstone litet mer fyllt av liv.

Denna kommentar hamnar på skalan om konstruktivt värde och "liv" någonstans mellan de tidigare exemplen.

Vilka är de andra fyra bästa live-skivorna då?

27 november, 2005 04:46  
Blogger Fredrik Stangel said...

Live at Leeds med The Who borde ju ha en plats på listan.

01 december, 2005 14:45  

Skicka en kommentar

<< Home