torsdag, november 10, 2005

Vi är inte i Kansas längre

För i stort sett varje aktivitet CJS (Center of Japanese Studies) anordnar verkar det vara nödvändigt med en s.k. "orientation" för att man ska få höra exakt den information som står på anslagstavlan vid CJS-kontoret läst av en professor.

Igår var det "Zen Monastery Orientation".
Så här går "Zen Monastery Orientation" till.
Jag, en kines, två koreaner, en malaysiska/fransyska som bott i Kanada halva livet och 32 amerikaner sitter i ett klassrum. Professor Robert Kisala uppenbarar sig. Han förklarar lite grann om zen i allmänhet och berättar sedan att vi ska till... ett zenkloster! Nähä! Det var bra att ni påpekade detta faktum, professor Kisala, annars hade jag nog missat vad jag betalat för.
Amerikanerna ylar sinsemellan om hur löjligt det är med zenkloster.
Professor Kisala förklarar att vi kommer att följa de ritualer som gäller i klostret. Han förklarar att när man utövar zazen, vilket vi kommer att göra, sitter man i lotusställning. Han passar också på att påpeka att, såvitt man inte är endera vig av naturen eller van vid nämnda ställning, kommer zazen att vara mycket smärtsam.
Amerikanerna ylar sinsemellan om hur primitiv denna tortyr av studenter är.
Mötet avslutas.

När jag promenerar upp mot Motoyama möter jag Pierre utanför Nagoya Daigaku. Pierre är en av Jehovas Vittnens lokala missionärer och brukar hålla till mellan Yagoto och Motoyama i jakt på utländska medborgare att diskutera religion med. Jag får lära mig om vittnenas bibelöversättningar. Tydligen översätter dom från ordagranna översättningar från grekiska (vad Nya Testamentet anbelangar, i Gamla Testamentets fall är de bokstavliga översättningarna naturligtvis huvudsakligen från hebreiska) till femtonhundratalsengelska och korrigerar med ordlistor. Det förefaller mig inte vara en särskilt tillförlitlig metod, men Pierre hävdar att vittnenas översättning allmänt bland akademiska bibelhistoriker hålls för god. Han räknar upp namn på forskare och universitet de tillhör, en mångfaldigt mer utförlig källbeskrivning än den pamflett jag får av honom kommer att visa sig ha.

Pierre visar sig inte ha något särskilt intresse av att följa med in på Geofront, kanske vill han fortsätta sin mission istället för att prata om sin barndom i Lorraine, på vilken samtalet glidit in. Jag går upp på andra våningen och tittar på slutet av Det himmelska slottet Laputa, som visas på en mycket liten TV-skärm i ett hörn.

På väg hem köper jag vatten och Weekly Playboy på Lawson.

Hemma på mitt rum spelar jag Nemesis på Game Boy och lyssnar på George W. Bushs tal till nationen på kvällen den elfte september 2001. Jag blir nedskjuten av de onda imperialisterna innan Bush blir klar. Talet från den tolfte september 2001 tar vid. Bush förklarar att det som hänt inte är att betrakta som terrorhandlingar, utan som krigshandlingar. Hans nation är i krig. Han förklarar att de som begått dessa dåd har begått dom för att dom är onda människor som hatar friheten och demokratien Amerikas Förenta Stater representerar. Han förklarar att ingen urskiljning ska göras mellan terrorister och dom som huserar terrorister. Det är alldeles tyst i studentboendet, det enda som hörs är den amerikanske presidentens stämma.

Talet tar slut. Jag går ned till sällskapsrummet. Jag grips av en obehaglig apokalypskänsla, väntar mig på sätt och vis att de övriga inneboende ska sitta framför TV:ns domedagsbudskap på samma sätt som i Tarkovskijs Offret, för övrigt en av de otäckaste scenerna i filmhistorien.

Det verkar inte vara någon omedelbar apokalyps på gång. Faizah halvdåsar över någon läxa, Lauren står och värmer sig vid ett av elementetn, någon tappar vatten i köket och Yûto (verkar det som) ligger med en filt över ansiktet och sover i soffan. Jag sätter mig och börjar bläddra i Pierres pamflett. Pamfletten heter "Is There a Creator Who Cares About You". Den handlar om naturvetenskap. Den går ut på att "någonting kan ha skapat Universum - alltså finns Gud!".
Det periodiska systemet är symmetriskt - alltså finns Gud!
Om man ändrar på en enda siffra (alltså 10^40 till 10^39, något Vittnena tydligen anser vara en "otroligt liten förändring") i formeln för hur Universum skapades hade all materia kollapsat istället för att utvidgas - alltså finns Gud!
Svarta hål är "osynliga"; Gud är enligt Bibeln osynlig - alltså finns Gud!
Och så vidare, till synes i all oändlighet.

En militärexpert har förklarat att det "inte är minsta problem för Nordkorea att med den teknik man med absolut säkerhet vet att dom förfogar över med lätthet potentiellt kunna förstöra Nagoya eller Ôsaka i händelse av krig". Kina har gjort 33 militära gränskränkningar mot Japan de senaste två månaderna. Pentagon har förklarat att man "faktiskt inte använder egentlig tortyr i förhör av eventuella terrorister". Fågelinfluensan finns enligt WHO i samtliga större städer i Kina, Korea och Ryssland; den kinesiska regeringen har beslutat att sätta in militär mot farsoten. Oklart vad dom ska göra. Fåglarna dör som flugor, Mellanöstern är nedlusat med terrorister och det finns två nukleära stridsspetsar per invånare i Nordkorea - alltså finns Gud.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

I dessa intressanta tider får man allt hoppas det finns en gud... som kan straffa krigsförarna efter de sprängt oss alla till småbitar.

(Nä, det där lät jätteklyschigt... Jag tar tillbaka det.)

10 november, 2005 09:54  
Blogger Fredrik Stangel said...

Jag är mer för idén med obegränsad amnesti åt alla, men det får bli en egen essä.

Vem är du förresten, okände kommentator?

10 november, 2005 14:07  
Anonymous Anonym said...

Vilken av dom?

10 november, 2005 23:33  
Blogger Fredrik Stangel said...

Den undre är jag. Var jag.

11 november, 2005 05:05  
Anonymous Anonym said...

5:54 PM är jag, bara en främling från ett forum du ibland besöker. Tycker du skriver intressanta grejer här, så jag finner att jag återkommer gång på gång.

11 november, 2005 09:38  
Blogger Fredrik Stangel said...

Läs på bara. Alltid kul med läsare.

11 november, 2005 09:43  
Anonymous Anonym said...

vem kunde tro det..
undrar vad Han vill oss för den delen..

11 november, 2005 14:26  

Skicka en kommentar

<< Home