lördag, januari 08, 2011

Glasögon

Jag har tydligen fått rätt så markant ökad astigmatism; plus 2 heter det från optikern för den som kan utröna vad det betyder. Det är optiker man skulle ha blivit om man hade velat syssla med snygga, steampunkrelaterade saker. Optikern plockar så rutinerat att man med god vilja hade kunnat tolka det som mekaniskt insättningslinserna ur sin i röd sammet inklädda låda. Rött och guld, glas och metall; industridesign som inte ändrat sig markant sedan slutet av nittonhundratalet. Förutom den väldigt nittonhundratalsmässiga visiranordningen man sitter på huvudet med. Hade den varit av metall, hade den kunnat passa in i konceptskisserna för en Studio Gonzo-animeserie från tidigt 2000-tal; sådana där skisser som allt som oftast (och i hundra procent av fallen vad gäller just Studio Gonzo) är markant bättre än serien ifråga.

När man nu ändå en gång ska skaffa nya glasögon kan man lika gärna drämma till ordentligt, tänker jag och skaffar mig tre par. Det är billigare än vad de flesta ännu spontant får för prisuppfattning av optiker. Med modern teknik och billig kinesisk arbetskraft kan man idag producera glasögon för runt tusenlappen; och erbjuda halva priset på ytterligare par om man beställer dem vid samma tillfälle. Så två par avståndsglasögon (varav ett par steampunkmässigt runda). Eftersom jag är en gubbe, blir det också ett par läsglasögon. Tydligen behöver jag sådana. Det har jag å andra sidan misstänkt en månad nu, ända sedan jag var tvungen att sänka upplösningen på datorskärmen.

Men man kommer i alla fall att se ut som en riktig akademiker! En något daterad akademiker, förutom att jag inte har en garderob att tidsmatcha glasögonen; men ändå en akademiker. Akademikern som platonskt ideal, eller något sådant. Tyvärr är även den moderna optikerindustrins lägre priser högre priser än vad min metaforiska plånbok egentligen mår bra av, så det blir inga pengar att leka akademiker för annat än synhjälpmedlen.

Sen tänker jag att det ju då är lika bra att sätta sprätt på de pengar jag har, för det vet man aldrig när man har pengar nästa gång igen. Men min tur in på Ströms (som ligger bekvämt bredvid den aktuella glasögonbutiken)  för att ekipera mig för dyra pengar går om intet, för Ströms har mellandagsrea fortfarande (fast det nu är lite oklart mellan vilka dagar mellandagarna ligger) och säljer kvalitetsstrumpor för bara 39 kronor paret. Så snart är man ekiperad till både topp och tå, då. Synd bara att jag saknar medel att ekipera allt däremellan.

Etiketter: