Vals om bakfoten?
Jaha, nu tänkte jag bryta "tiodagarsregeln" med en kort kommentar. Jonas Forssell har nämligen komponerat en opera: Träskoprinsessan. Och rubriken på Svenska Dagbladets nyhetsvävsäte avslöjar en nästan pervers fascination för att upplysa läsaren om att den faktiskt är skriven i 43-takt (!!!).
Det vore väl en sak i sig, men om man sedan läser artikeln börjar man snabbt att undra hur det egentligen står till med rytmikkunskaperna hos recensenten. Operan handlar om ett Lundakvarter, Nöden, som byggdes på 1800-talet av fattiginvandrare från Östeuropa. Ibland lämnas den för till exempel en serbisk 19-takt. Den omtalade 43-takten finns verkligen i operan, det är en bulgarisk taktart (påstår Forssell). Men hela operan är alltså inte alls skriven i någon 43-takt. Det är dessutom en definitionssak om denna taktart verkligen finns - det är ju egentligen en fullt normal 7-7-11-7-11-taktkedja.
Därefter kommer ett upprörande stycke av nästan kvällstidningslåg kvalitet. (Fast en kvällstidning skulle väl aldrig drämma upp ett så stort uppslag om något så apopulistiskt och elitistiskt som opera.) Jag citerar:
Men mycket är faktiskt i fyrtakt. Det finns till och med en snäll vals.
Så operan går alltså knappt alls i den så kallade 43-takten? Har verkligen inte operan några som helst andra kvaliteter man kan belysa, än att vissa partier är skrivna i en till synes obskyr (men i verkligheten ganska ordinär) taktart? Det värsta är förstås att det tycks vara Forssell själv som står för citatet. Bäste Forssell, vad är det för lömsk vals som går i fyrtakt. Jag skulle i alla fall inte tycka att något sådant var snällt av den.
Det vore väl en sak i sig, men om man sedan läser artikeln börjar man snabbt att undra hur det egentligen står till med rytmikkunskaperna hos recensenten. Operan handlar om ett Lundakvarter, Nöden, som byggdes på 1800-talet av fattiginvandrare från Östeuropa. Ibland lämnas den för till exempel en serbisk 19-takt. Den omtalade 43-takten finns verkligen i operan, det är en bulgarisk taktart (påstår Forssell). Men hela operan är alltså inte alls skriven i någon 43-takt. Det är dessutom en definitionssak om denna taktart verkligen finns - det är ju egentligen en fullt normal 7-7-11-7-11-taktkedja.
Därefter kommer ett upprörande stycke av nästan kvällstidningslåg kvalitet. (Fast en kvällstidning skulle väl aldrig drämma upp ett så stort uppslag om något så apopulistiskt och elitistiskt som opera.) Jag citerar:
Men mycket är faktiskt i fyrtakt. Det finns till och med en snäll vals.
Så operan går alltså knappt alls i den så kallade 43-takten? Har verkligen inte operan några som helst andra kvaliteter man kan belysa, än att vissa partier är skrivna i en till synes obskyr (men i verkligheten ganska ordinär) taktart? Det värsta är förstås att det tycks vara Forssell själv som står för citatet. Bäste Forssell, vad är det för lömsk vals som går i fyrtakt. Jag skulle i alla fall inte tycka att något sådant var snällt av den.
1 Comments:
Hur är det med fröken? Har inte träffats på ett tag nu.
Skicka en kommentar
<< Home