torsdag, november 09, 2006

Hemmadag

Jag fick ett infall och kollade min e-post imorse innan jag skulle ila iväg till Universitetet. Jag brukar inte koppla på datorn förrän jag kommer hem (och rätt ofta inte ens då), men nu blev det så av någon anledning. Och hör och häpna så betalade det sig, ty Helena Löthman, min lärare i kinesiska, hade (ack och ve) plötsligt blivit sjuk och lektionen var därför inställd. Så jag stannade hemma och plockade med mitt istället. Först vid tretiden slog det mig att professor Lodén, på vars föreläsning jag borde varit klockan 15, inte någonstans uppgivits vara sjuk idag.

Imorgon har jag dessutom en omtentamen, för den händelse att jag behöver ge ännu mer sken av mina vanskötta studier, i fonetik. En banal sak. Jag blandade på förra tentan ihop begreppen stympad och stegrad ton, vilket ledde till att jag skrev konsekvent fel på alla frågor på fonetikdelen. Irriterande nog fick jag inte ens noll poäng, utan åtta, vilket tyder på att jag skulle fått minst åtta poängs avdrag vid korrekt terminologi. Vi får se hur det går imorgon. Nu kan jag lingot, hursomhelst.

Vi har grannar här i Flemingsberg som har en ganska ovanlig hobby - betongborrning. De borrade mer förut, minst en gång om dagen och minst femton minuter åt gången. Det ansågs så mycket att bostadsrättsföreningen lät kopiera upp störningsrapportsformulär, vilka delades ut i alla brevlådor.
Idag när jag städade hittade jag denna störningsrapport, som naturligtvis fram tills nu varit borttappad. I samma ögonblick satte grannarna borren mot väggen, så jag tittade på klockan och skrev "Betongborrning" och starttiden 18.31. Grannarna slutade genast. Jag väntade för att höra om det skulle komma något mer borr, men det var tyst. I en timme. Därefter skälvde huset återigen av betongborrningsvrålandet. Innan jag ens hade hunnit sträcka mig efter en penna slutade dom. En halv minut i sträck, nuförtiden. Nå, det är väl acceptabelt ändå, va?

För övrigt är Gwen Stefanis Wind It Up årets låt. Jag trodde att L.A.M.B. var något av ett lyckoskott när det visade sig vara den bästa popplattan sedan Ray of Light, men det verkar som om hon faktiskt kan sina saker. Det verkar lovande såhär inför vintern.

Nå'n gång snart ska jag skriva om Jørgen Leth. Jag måste få tag i hans filmer och typ ordna filmkväll med Ofelias blomster och En forårsdag i helvede.

9 Comments:

Blogger Carl Johan said...

Våran sån där klagolapp är också borta, tänkte på den igår natt mellan 4 och 5 på morgonen då jag hörde någon såga.

Såga i trä klockan fyra på morgonen, helcrazy.

Flemingsberg är verkligen intressant.

10 november, 2006 05:09  
Blogger Mikael said...

Du har inte lyssnat på Timberlake/Timbaland "Futuresex/Lovesounds"? Inte superinspirerande, men några promille våroffer ändå. Tror det var Jens som menade att Justin hade velt göra nån form av post-pop.

11 november, 2006 01:23  
Blogger Fredrik Stangel said...

Calle: Jo, och den här veckan har dom borrat och hamrat varje dag (eller natt), minst en gång per dygn. Vad sysslar dom med egentligen?

Mikael: Naturligvis har jag hört Futuresex/Lovesounds, så efter är jag faktiskt inte. Det är iaf det överlägset bästa Timberlake gjort, men det är kanske åas inte så svårt. Han är ju trots allt en av Apokalypsens Fyra Ryttare...

12 november, 2006 16:12  
Blogger Mikael said...

"Han är ju trots allt en av Apokalypsens Fyra Ryttare..."

Äsch då. Han har duktiga producenter och en sångröst han bara använder till 23%. Med slickad mittbena: "Att dissa mainstream är sååå mainstream." Polo 4-ever.

13 november, 2006 21:55  
Blogger Fredrik Stangel said...

Att dela in kultur i "mainstream" och "underground" är så jävla 2003, skärpning.

13 november, 2006 22:17  
Blogger marquis said...

ray of light har ett antal riktigt bra singlar, men är oerhört uttröttande som skiva sett..
in my own helig opinion

timberlake var ju xom xagt var en överraskning..

och du är säker på att det inte är någon som bara har provat på att bygga en resonanskammare till sin eltandborste, de kan låta rätt så rejält de bestarna...

15 november, 2006 18:15  
Blogger Mikael said...

"Att dela in kultur i "mainstream" och "underground" är så jävla 2003, skärpning."

Och att påpeka det är 2003. Jag syftar på nästa steg i evolutionen: Mainstream vs Polo. Plus att det är en tidlös indelning - det är mer en komplimang än en diss att säga "det där är så jääääävla 300 fKr".

15 november, 2006 19:12  
Blogger Fredrik Stangel said...

Men 300 fKr visste man ju inte att då var då.

16 november, 2006 16:03  
Blogger Mikael said...

öh. jo.

18 november, 2006 00:15  

Skicka en kommentar

<< Home