söndag, oktober 22, 2006

Norra Sköndal och Judith Butler

Idag är jag trött. Jag åkte fram och tillbaka till Tyresö för att jobba. Bussresan tar ungefär 55 minuter, med ett byte vid Storstockholms mest ogästvänliga trafikpunkt Norra Sköndal, en busshållplats precis vid motorvägen. Rrrrr... Hållplatsen på återvägen är mindre trevlig än den på ditvägen, den ligger nämligen undanskymd i ett skogsbryn, varför berusade människor sysslar med att sparka sönder den. Den gamla busskuren har varit demolerad i flera månader nu. När jag kom dit idag fann jag att man satt upp en bastant stålkonstruktion med stolpar nedsprängda i marken. Ingen risk att dessa stolpar slås sönder i första taget. Lika stabila var dock inte plexiglaset i kuren, som redan sparkats in i terrängen. Nu gjuter man förmodligen betong runt hela kuren, så att det inte regnar in i den som idag. Fast istället borde man placera en säkerhetsstyrka i skogen med uppgift att gripa (och ev. avrätta) den/de som ideligen vandaliserar hållplatsen. Det är en otrevlig plats nog som det är.

Jag gjorde ett tappert försök att läsa Gender Trouble på bussen, men det måste vara den tyngsta läsning jag givit mig på på år och dag. Det är en typisk bok man går till Södertörns högskolebibliotek någon vardagskväll för att läsa. Man skulle ha en skrivpulpet stående i någon skrubb för denna typ av litteratur.

Imorgon börjar Uppsala Kortfilmsfestival. Jag tänkte först vara i stan hela veckan med anledning av detta, men det har visat sig att jag har två obligatoriska seminaria Teori och Metod 5 p som jag måste närvara vid. Jaja, det får väl gå då. Teori och metod-kursen är en fruktansvärt tråkig, men viktig, kurs på Historia FK, där två missade seminaria innebär att man tvingas gå om hela kursen. Först tänkte jag ta den och uppsatsen nästa termin, men jag har insett att jag kommer gå runt och må ytterst dåligt i ett halvår över att ha denna pärs överskugga min framtid. Bara att kavla upp ärmarna...

4 Comments:

Blogger marquis said...

öööhh vadå lixom, det är väl bara att typ divxa hela rubbet va?


...
teori & metod är vägen till den akademiska lustgården

22 oktober, 2006 22:08  
Blogger Mikael said...

Hann bara se tre block. En Moodyson, en fransk tentakelfilm plus en massa "roliga" och "tecknade" filmer. Usch. Kortfilmsfestivalen känns som en påse med chips, påsen i sig är ofarlig, det är innehållet som behöver uppgraderas. På tok för mycket publikflirtar.

29 oktober, 2006 21:09  
Blogger marquis said...

en chipspåse är dock inte särskilt ofarlig.. se bara på de svenska naturchipsen, i brunfärgade blekta papperspåsar... ...

01 november, 2006 12:01  
Blogger Fredrik Stangel said...

Jo, kortfilmsfestivalen var ganska lam i år. Synd. Fast om man går på filmfestival får man finna sig i att se ganska många såna där "publikflirtar" som har liksom sådär "glimten i ögat".

Sedan finns det två typer av vägar till den akademiska lustgården. Dels den knaggliga, steniga med skarp uppförslutning; och dels den som är blockerad av galna ideologilösa fanatiker med missilgevär.

07 november, 2006 17:01  

Skicka en kommentar

<< Home