lördag, november 18, 2006

Novembergnäll

Jag har fått något slags exem ovanför ögat. Det svider och gör ont, och inte blir det bättre av att mina glasögon ligger och trycker på exemet hela tiden heller. Men vad ska jag göra då, jag vet inte om jag vågar smeta på någon salva så nära ögat, och jag behöver faktiskt mina glasögon.

Jag och Tanja gick en runda i second hand-butiker i onsdags. Alltså, inte sådana där trendiga second hand-butiker som ibland kallar sig "basarer" (eller ännu värre: "bazaarer") och gärna ligger på Södermalm, utan på mindre trendiga men ack så funktionella ställen som Myrorna. Hur som helst lyckades jag faktiskt hitta inte mindre än två kostymer i min storlek, vilket med tanke på att jag är smal som Jack Skeleton inte är det enklaste. En bild finns i Tanjas blogg, fast färgåtergivningen blir lite märklig med min kamera när man fotograferar just brunt. Sånt händer, och det finns väl värre att gnälla över.

Södertörns högskola har fortfarande inte, efter nio månader, registrerat in två av mina poäng från förra terminen i LADOK. Jag har mailat dom om detta flera gånger nu, utan att få svar. Tyvärr vet jag inte vem som är LADOK-ansvarig på SH - då hade jag enkelt kunnat gå de där ynka hundra metrarna till honom/henne och kräva en förklaring. Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu, men jag kommer på något. Jag har gott om tid.

Fast jag ständigt glömmer bort det, så har min gamle far på äldre dagar (nåja, så gammal är han nu inte) skaffat sig en blogg. Trots att han av sin läkare nyligen blivit förbjuden att tala, p.g.a. otrevliga åkommor och annat medicinskt, har inte det resulterat i någon ökning av det minst sagt sparsamma antalet inlägg där. Till och med färre än mina egna. Hrrm. Fast det jag skulle komma till var att hans senaste ämne var rätt så intressant, och kanske värt att kolla in. Länk finns någonstans i meningen ovan.

Förresten, vad döper man sina innehållslösa inlägg, som egentligen bara är till för att signalera att man lever, till? Det här inlägget innehåller ju bara ostrukturerat och okonstruktivt gnäll, som kanske inte är så kul. Många skulle skylla sin gnällighet på höstrusket, men det blir ju ologiskt i mitt fall - jag gillar ju hösten. Äh, jag skriver "Novembergnäll" som rubrik i alla fall, det klingar väl fint och så. Det är dessutom november, och det här är ju gnäll. Sålunda - jaja.

10 Comments:

Blogger Mikael said...

Passivt handlande leder ner i negativitetsträsket.
Har det att göra med att människan har typ 10 ggr så lätt att vara negativ som att vara optimistisk? Som i sin tur kanske har sin grund i evolutionen och sånt där. I djungeln tar man det säkra före det osäkra...ta tam, ta tam (volt-musik).

20 november, 2006 15:52  
Blogger Fredrik Stangel said...

Det där är socialdarwinistiskt trams, det finns inga belägg för att sociopsykologiska faktorer skulle ha en vulgärdarwinistisk överlevnadsorsak.

21 november, 2006 17:42  
Blogger Fredrik Stangel said...

Förresten så är jag nihilist, och tillkänner inte begreppen "negativt" och "positivt" någon reell betydelse. Lol.

21 november, 2006 17:43  
Blogger Mikael said...

"Förresten så är jag nihilist, och tillkänner inte begreppen "negativt" och "positivt" någon reell betydelse." Men det struntar jag i. Resten av världen gör det, eller åtminstone orden som AKTIVA VERKTYG, snarare än en POSITIV BETYDELSE. Men men.
"det finns inga belägg för att sociopsykologiska faktorer skulle ha en vulgärdarwinistisk överlevnadsorsak" - Det gör det ju. Fast man behöver inte tro på dem. Jag kan hålla med dig om att darwinism och biologism och sociologi och astronomi (eh...) är lite väl spekulativa, men så måste man ju också ta i beaktande att vi är födda med den vite mannens västvärldsglasögon som föredrar naturämnen framför humaniora på samma sätt som Jesus valde att sitta på sin pappas högra sida (hint hint). Men en hypotes är väl fortfarande ett belägg. Om än ett balanserande sådant.

26 november, 2006 23:17  
Blogger Fredrik Stangel said...

People? I ain't people! Och nej, en hypotes är inte ett belägg.

Förresten hittade jag Karlfeldts samlade dikter (eller en större del av hans samlade diktsamlingar i alla fall) på Myrornas idag. Jag vet inte om det riktigt är i din intressesfär, och det är ganska långt ifrån Ekelöfs med fränders existensialism. Men vilken behandling av språket, uj uj uj! Dom kunde sina saker då runt förra sekelskiftet.

27 november, 2006 22:58  
Blogger zytroop said...

Hej. Jag har fått veta att du gjort svenska undertexter till Kanashimi no Belladonna. Jag köpte en box med filmen för några dagar sedan och undrar helt enkelt var/om jag kan få tag i dem.
De undertexter som flyter runt på nätet är nämligen på engrish...

http://global.yesasia.com/en/PrdDept.aspx/code-j/section-videos/pid-1004496216/

29 november, 2006 00:34  
Blogger Mikael said...

Kul! Själv har jag knappt läst nåt alls under...typ 1 månad nu. Inget skrivet heller.
Var är "elden som ger konstgjord andning / rakt ut i dagsljuset"?

29 november, 2006 02:45  
Blogger Fredrik Stangel said...

Zytroop: Jag har en .ssa eller .sub-fil jag kan skicka om jag får en adress, fast jag vet inte hur mycket jag vill sprida den egentligen eftersom jag fortfarande inte är riktigt nöjd med hur den ter sig.

Mikael: Men det är i alla fall den eld som är den största i Sverige.

29 november, 2006 20:06  
Blogger zytroop said...

Super, du kan skicka vilken som helst av filerna till zytroop@gmail.com, jag lovar på heder samt samvete att filen bara kommer användas till att skapa en ultimat Belladonna DVD.
Tack X 1000 :]

29 november, 2006 20:59  
Blogger Mikael said...

Kärlek!

30 november, 2006 01:44  

Skicka en kommentar

<< Home