onsdag, januari 10, 2007

Gubbar

När jag gick till skolan idag var det helt bortkastad tid, eftersom det tydligen inte var någon lektion. Men nu var det inte det jag skulle skriva om.

Jag skulle pröva ett nytt stilgrepp, och säkrade mina byxor medelst hängslen istället för medelst livrem, som jag vanligen gör. Hänglsen har jag inte använt sedan jag var... typ sex år eller så. Typiskt nog ägde jag inget par hängslen, förmodligen i likhet med de allra flesta andra män i vårt avlånga land. Det gjorde naturligtvis Tanja i sin modemedvetenhet/queerhet. Det är någonting med dagens samhälle som gör att när unga män plötsligt bestämmer sig för att lägga till med attribut alldeles nyss betraktat som mer passande för s.k. "gubbar", äger de sällan dessa attribut själva. Men deras flickvänner gör. Flickan är alltså den nya gubben, eller så är det gubben som är den nya flickan.

Eftersom jag är så ovan vid att gå omkring med hängslen istället för med livrem kändes det såklart hela tiden som om byxorna skulle glida ned. Dessutom är byxorna i fråga lite för vida i midjan för mig egentligen, så det skulle sett ganska patetiskt ut om jag inte haft kavaj på över. Eftersom byxorna är för vida, och dessutom knäpps genom att man trär in platta metallknappar i hylsor, glider denna knäppning ständigt upp om den inte hålls fast av ett bälte eller något sådant. Ett slag funderade jag till och med på att trä i en livrem, utöver hängslena, bara för att känna mig på den säkra sidan. Som Gunnar Sträng, ungefär. Fast då skulle man väl verkligen vara en gubbe. Och det fungerade ju utmärkt ändå, trots ovanan.