måndag, april 10, 2006

Vilgot Sjöman död

Skicka vidare.

Det påminner mig om att jag har Syskonbädd 1792 på en videokasett någonstans, inspelad från SVT. Man borde väl gräva fram den och titta på den för att det är ett passande tillfälle. Men å andra sidan såg jag ju inte på Shaft när det begav sig. Sjöman får vänta lite till.

Fast det händer liksom att jag ser på film. Eller, just nu ser jag igenom Revolutionsflickan Utena tillsammans med Tanja. Men Good Night, and Good Luck såg jag ju liksom dagen efter premiären, och jag såg slutet på Who's That Girl? (förmodligen världens bästa film) för tredje gången för några veckor sedan på ZTV.

Men jag läser i stort sett ingen skönlitteratur. Det är en smula förvånande, med tanke på att jag läser en sabla massa böcker. När jag inte läser kurslitteratur läser jag annan historia. Med ett fåtal undantag (fansin från SPX, betar av Ekelöf, tragglar mig igenom Thomas hjärta). Annars består mitt intag av fiktion av lite teve (Scrubs och Simpsons) och en film då och då.

Jag verkar typiskt nog göra allt sånt tillsammans med Tanja. Förresten så är det den framlide medborgare Sjömans förtjänst att vi bor tillsammans. Det var så att Sjöman i Aula Magna höll en föreläsning om Ingmar Bergman (under rubriken Ingmar Bergman och kannibalerna) till vilken ett smärre gäng samlats. Tanja gled med av en olyckshändelse (hon tvingades med av oss andra). Efter föreläsningen gled folk omkring lite, tills det framåt midnatt bara var jag och Tanja kvar, varpå jag missade min sista buss till Uppsala och sov över hos henne. Det skedde ungefär tio meter härifrån. Det var en tjusig tid på många sätt.

2 Comments:

Blogger marquis said...

mycket dödsfall på sistone mm?
är det kanske så att du börjar känna dig gammal och skröplig, då nostalgin börjar slå till. inte många år kvar tills medelålderskrisande, så varför inte börja nu.

10 april, 2006 17:56  
Blogger Fredrik Stangel said...

Jo, jag tänkte egentligen inte skriva några fler postironiska nekrologer. Men det var ju ändå Sjöman, så...

10 april, 2006 18:31  

Skicka en kommentar

<< Home