söndag, februari 26, 2006

Amerikaner och andra illiterata folkslag

Efter en heldag på bokrean i fredags behöver Stanja nya bokhyllor. Inte som att det inte var fallet tidigare, i veckan fick jag ungefär massan motsvarande en halvårskalv (arten bos taurus) i form av lådor från Japan. Jag har inte hämtat ut alla än, så runt hundra kilogram pocket, lexikon, tidskrifter och laserdiskar ligger kvar på Vi i Flemingsbergs Centrum.

När jag inte funderar på hur jag ska få hem en låda med 30 kilo laserdiskar utan att drabbas av brock läser jag McKay et. al. A History of World Societies (som är inne på sin sjätte upplaga). Jag stör mig en smula på den framsipprande amerikanskheten som då och då spökar fram mellan bladen. Exempel:
"Det finns inte ETT folk som kallas afrikaner. Afrikas MÅNGFASSETTERADE historia och de OLIKA afrikanska folken har INTE EN gemensam historia. INGET av folken kallade sig själva för afrikaner. Ordet Afrika var ett okänt begrepp för dem. Folken var INTE BESLÄKTADE med varandra." Och så vidare. Två kapitel senare: Amerikas historia ~400 - 1492.
"Det finns inte ETT folk som kallas amerikaner. Amerikas (eng. the Americas') MÅNGFASSETTERADE historia och de OLIKA amerikanska..." et.c. et.c.

Dessutom begriper jag inte hetset mot de skriftlösa folken. Jag förstår att historiker hellre ser att folk skriver ned sina seder och besparar dom (historikerna) besväret att klafsa runt på någon leråker utanför Belgrad och leta fornlämningar efter Vinčakulturen, men att helt utelämna dom ur ett standardverk i historia är snudd på historieförfalskning. Den australiska ursprungsbefolkningen finns således inte representerad alls, precis som de allra flesta nordamerikanska folkslag. Trots befintliga arkeologiska fynd. I ärlighetens namn ska väl sägas att man faktiskt nämnde den där egentligen ganska okända kulturyttringen då man byggde ormliknande kummel i Nordamerika, liksom att Inkaimperiet naturligtvis har ett utförligt stycke. Fast Inka förmodas i alla fall ha haft ett slags skriftsystem (det coolaste tänkbara: knutar på repvävar). Vinčakulturen hade visserligen ett ganska utförligt skriftsystem. Men man kan väl inte ömka för varenda jävla folkslag. (jfr. min förmodat rasistiska attityd gentemot amerikanska historiker. Jag ska göra bot och bättring, jag lovar. Annars hamnar jag i skärselden, det läste jag att Bonifacius VIII skrivit.)