lördag, januari 28, 2006

Studieval och andra strapatser

Jaha, så får man inte läsa japanska i vår då. Lite synd, inte minst med tanke på att jag har köpt studielitteraturen, men med lite tur har dom inte ändrat den om 365 dagar.

Efter ett par dagars jakt på Studieplatser.nu fick jag nog och gick till Södertörns Högskola för att höra om det fanns en fem, tio poäng som man kunde få läsa. Södertörns lokaler är vansinnigt nyfunkisdesignade. Jag tror att det är samma arkitekt som ritat AlbaNova. Dessutom är avdelningarna på Södertörn avgränsade med låsta plexiglasdörrar som öppnas med kortlås och kodnyckel.

På våning 3 (som ligger två trappor ned om man kommer från huvudingången) hittade man Enheten för Genus, Historia, Litteratur och Religion. Notera ordningen. Jag går in på Utbildningsexpeditionen för Enheten för Genus, Historia, Litteratur, Retorik och Religion. Aha, dom har klämt in ett "Retorik" här. Retorikkursen verkar lömsk, den gömmer sig där man minst anar det (på utbildningsexpeditionen). Det är kanske ett retoriskt stilgrepp?, att man inte använder all information på en gång utan kan sitta på sina trumfäss.

Jaja.

Det första som händer när jag (och Tanja, som är med som moraliskt stöd) klivit in på expeditionen är att en snaggad, svartklädd 80-talistflicka som
a) är nykterist
b) gymnasieintellektuell rödvinsdrickare
c) alkoholist
gör entré och skriver av sig från Genusvetenskap, 5 p. Jag känner att jag är ute på djupt vatten.

- Ja, säger receptionisten till mig när jag frågar om lediga studieplatser, det finns ju platser kvar på... Genusvetenskap finns det platser kvar på, ja.
(Tanja kvider av triumf.)
Jag svarar något undvikande som inte är nekande.
- Sen finns det ju platser kvar på, ja... Historia, grundkurs finns det platser kvar på, ja.
(Tanja: Fan! Fan! Fan!)
Punchline: Jag ska läsa 20 poäng historia. På Södertörn.

Fast det är ju en positiv (?) utveckling ur två synvinklar. Från 3 kilometers cykeltur i motvind och underkylt slask (det är alltid motvind när man cyklar i Uppsala, det kan alla Uppsalabor intyga) följt av en timmes bussresa i kvav buss som luktar hund (om man inte är smart nog att ta tåget, som är framme på 40 minuter och är ljust och trivsamt) följt av 40 minuters promenad i Stockholm för att komma från Uppsala till Kräftriket; till 200 meters maklig lunk till Södertörns Högskola är väl inte så illa? Och en evolution från 20 till 30 poäng (10 poäng latin på distans) ser ju ganska bra ut just nu. Frågan är bara om man tar några.

5 Comments:

Blogger marquis said...

det var ju jävligt tråkigt att höra, hade sett fram emot en termin tillsammans. nåja vi får väl ta kandidatkursen tillsammans i en avlägsen framtid...
lycka till med historian, och latinet så klart.. vi hörs

28 januari, 2006 22:40  
Blogger Fredrik Stangel said...

Jag ska ägna hela året åt att plugga in den där sakramentskade japanskan i huvudet. Det grämer mig ganska mycket att jag inte får gå fördjupningskursen som åhörare (läs: Jag vill se Sunna no onna), men also sprach Staffan.

28 januari, 2006 23:44  
Blogger Tanja Suhinina said...

Fan! Fan! Fan!

29 januari, 2006 00:08  
Blogger Mikael said...

I was just standin' here
Fredrik Stangel won't plugg japanska
Why won't Fredrik Stangel pluss japanska?
So I pull out my gun...et c

29 januari, 2006 12:12  
Anonymous Anonym said...

jag är med Mikael. varför ska du inte läsa japanska?


so I puuuull out my guuun

06 februari, 2006 21:43  

Skicka en kommentar

<< Home