söndag, januari 22, 2006

Post-tentaågren

I fredags, när jag skrev min omtentamen, var jag så trött att jag lurade till under tentans gång. Vaknade upp efter bara några minuter med enormt ont i nacken och var därtill sådär seg och dåsig som man blir när man somnar till mitt på dagen. Det gick överhuvudtaget inte särskilt bra. Tror jag.
Hur dåligt eller bra det gick vet jag inte förrän tidigast imorgon måndag, då jag alltså får reda på om jag kommer att läsa japanska nästa termin eller inte. Jag funderade lite grann på vad jag skulle läsa om inte. Det lutar nog åt nätbaserad engelska vid Högskolan i Gävle. Fast det är en tjugopoängskurs på halvfart, Internetbaserad sådan, så den kanske jag läser i alla fall.

Folk i gemen i Sverige behärskar ingen extravagant engelska. Däremot är det poppis bland unga människor att hävda att man talar bättre engelska än svenska, och att köpa alla sina böcker hos English Bookshop eller liknande återförsäljare. Detta innebär i väldigt många fall att man aldrig läser någonting som inte är skrivet på engelska, men i en del fall innebär det att man i sin bokhylla har böcker som Crime and Punishment, Around the World in Eighty Days och Naruto, på engelska. Det låter ju liksom mycket bättre på engelska än på svenska.
Min engelska, å andra sidan, är ganska katastrofalt usel för att ha läst så mycket på språket som jag har. Det är framför allt uttalet som jag inte behärskar. Uttalet gör man visserligen inte så mycket åt under en Internetbaserad kurs, men man ökar i alla fall på ordförrådet och förbättrar grammatiken (det sistnämnda är någonting väldigt neglerat hos de flesta svenska engelskkunniga). Någon gång ska jag ta ett av de där fina engelska universitetstesterna. Fast innan dess krävs åtskilligt förberedande arbete.


Rocky
Martin Kellerman; 2005

Men i samma veva som jag hittade ovan nämnda kurs upptäckte jag någonting ännu mer intressant:
Patric Macias har en drömblogg!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag vet vad tvilling är, men vettvilling är jag mer osäker på. Är förleden vet (som i kunna) eller vett (som i förstånd)?

22 januari, 2006 21:29  
Blogger Bad Boy HJ said...

upptäckte jag någonting ännu mer intressant:
Patric Macias har en drömblogg!

Bra att du gjorde reklam för det. Jag har våndats över beslutet om jag ska blogga om hans drömblogg eller inte hela veckan. Men jag misstänker att jag bryter någon slags lag om jag utövar en promille mer fellatio på den mannen.

23 januari, 2006 18:25  
Anonymous Anonym said...

I don't think you can say that swede's speak bad english, because I have used English on the internet for a long time and most people says they think I'm a native speaker.

23 januari, 2006 19:40  
Anonymous Anonym said...

Haha, jag hoppas ovanstående anonyma kommentator är ironisk. STARKT ironisk.

23 januari, 2006 19:56  
Anonymous Anonym said...

men det är ju ett tecken på att man är en infödingstalare då man inte orkar bry sig så mycket om sådant där som korrekt ordbildning och grammatik och tyafz.

24 januari, 2006 21:31  

Skicka en kommentar

<< Home