söndag, januari 29, 2006

Om xenofobi och andra grümt feta företeelser

På fredag har jag någonting som i mina papper från Södertörn beskrivs som "muntlig grupptentamen". Enligt pappren är denna "muntliga grupptentamen" nio timmar lång. Jag har inte kompendiet som tentamen ska kretsa runt, men vet att introduktionskursen ifråga heter "Vi och dom, 2 poäng" och att kompendiet bland annat innehåller utdrag ur Hitlers Mein Kampf, en skrift signerad två herrar vid namn Karlsson och Ruth (trodde det var ett kvinnoförnamn) kallad Samhället som teater - Estetik och politik i Tredje riket och Carl Linnaeus Lapplandsresa år 1732, redigerad av Magnus von Platen och Carl-Otto von Sydow. (Ska man redigera Linné ska man heta typ von Platen eller von Sydow.) Jag anar det värsta.

Idag skulle jag och Tanja baka semlor. Jaja, för tidigt, jag vet, men man måste ju öva. Angående övning, funderingar uppstod när degen inte jäste som den skulle och bullarna uppvisade anmärkningsvärda likheter med vanligt matbröd. Förutom att dom var misstänkt glansiga och feta. Efter en stunds kontemplation över detta enigma konstaterades att det i receptet stod "100 g margarin" och inte "200 g smör". Problemet löstes på ett mycket Stanjaesquet sätt - Dränk bullarna i mängder av grädde (med vaniljsocker) och mandelmassa, som man SKA göra med semlor! Efteråt: Återställare med té och marinerade vitlöksklyftor.

80-talet är visst inne igen, förresten. Dags att gräva fram gamla nummer av Pox.

7 Comments:

Blogger Tanja Suhinina said...

Idag skulle jag och Tanja baka semlor. Sedan åt vi köttgryta och min katt välte en blomkruka.

30 januari, 2006 03:11  
Blogger Fredrik Stangel said...

Jo, jag tänkte på det. Men jag vill inte göra Anders HJ besviken.

30 januari, 2006 12:08  
Anonymous Anonym said...

Folk som inte läser Iter lapponicus i original förtjänar inte att kalla sig akademiker.

30 januari, 2006 21:56  
Blogger Tanja Suhinina said...

Iter lapponicus, är det så Nya Annas Mat heter i original?

30 januari, 2006 22:56  
Blogger marquis said...

folk som inte lyssnar på kaleidoskop har inte roligt

30 januari, 2006 23:02  
Blogger marquis said...

annars upplever de endast ett rolighetssubstitut.
liptons chaé orient är förvånansvärt gott för att vara ett påsté. deras chaé mint är för den delen godare än något annat grönt té och mint jag har testat i lösvikt.

30 januari, 2006 23:06  
Blogger Fredrik Stangel said...

Iggy: Nej, jag vet. Men den häringa introduktionskursen verkar inte särskilt "akademisk" heller... Återkommer om det senare.

Markuzzzz: Deras Persian Earl Gray är också bra.

31 januari, 2006 02:14  

Skicka en kommentar

<< Home