onsdag, maj 03, 2006

En olöst gåta

När jag var i Japan gick jag regelbundet till Book-Off, en jättekedja för begagnade böcker med flera butiker i varje distrikt och en omsättning 10 gånger Åhlens. Book-Off har någon form av internradio som leds ut till alla butiker i en utsändning som uteslutande består av musik (den s.k. "Book-Off-spellistan") och reklam för Book-Off. Reklamgingeln är alltid densamma, är ungefär 1.10 lång (jag tog tid en gång, men jag kommer inte ihåg exakt vad klockan stannade på) och bryter in ungefär i var fjärde låt.

Spellistan var mycket intressant sammansatt. Till ungefär åttio procent bestod den av de senaste hittarna från MTV (Black Eyed Peas, Madonna, Eminem, Kelly Clarkson, Daddy Yankee) samt låtar som av någon anledning var stora i Japan just då (Electric Light Orchestras Twillight, öppningsvinjetten till Touch). Fem procent bestod av japanska inhemska hitlåtar.

De övriga femton procenten bestod av låtar som jag inte för mitt liv kan förstå varför dom var stora i Japan just då. En del kan man iofs anta att de var med i någon TV-show eller film populär för tillfället (som fallet med Twillight). Till exempel Queens We Are the Champions, eller Larger Than Life med Backstreet Boys. Men är verkligen Je t'aime av och med Jacques Brel (jag lyckades spåra och placera fanskapet först ett bra tag efter att jag kommit tillbaka till Sverige igen) med i något tillräckligt stort för att placeras in på Book-Offs internradio? Och hur är fallet med Mikael Rickfors Vingar? Fortfarande en olöst gåta. Världen är fylld av så många mysterier.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

(Electric Light Orchestras Twillight, öppningsvinjetten till Touch)

Var inte den låten öppningsvinjetten till Tågmannen?

03 maj, 2006 22:07  
Blogger Fredrik Stangel said...

Twillight, jo. (Fast det fick jag veta först när jag kom tillbaka till Sverige.)

Touch var en hit igen pga långfilmen, som ju var aktuell då.

04 maj, 2006 08:25  
Blogger marquis said...

rickfors, måste väl ha nåt med renhorn att göra

04 maj, 2006 22:54  
Blogger Fredrik Stangel said...

Eller med "The musical magic of the Nords"...

05 maj, 2006 12:48  

Skicka en kommentar

<< Home