Att betala för kakan utan att äta den
Smått genialiskt. På det här sättet kan regeringen samtidigt både undvika att gå in i Volvo, och åtminstone i teorin undvika större delen av det utflöde av spetskompetens en fullskalig industrikris skulle medföra.
Däremot har näringsminister Olofsson och regeringen fel. Det räcker inte med en utbildningsfond för att förhindra att industrikrisen slår ut tiotusentals, kanske hundratusentals, arbetstillfällen i Götaland, framför allt i Västsverige. Kollapsar verkstadsindustrin, vilket allt fler bedömare från olika politiska läger och sociala positioner varnar för, kommer man inte i Sverige att ha någon vidare kommersiell marknad för vad som i praktiken skulle utvecklas till en slags tankesmedja för fordonsutveckling. Att bygga upp arbetsmarknaden igen efter en kollaps kan ta ett decennium, som vi sett efter finanskrisen av 1992-93. Det innebär tio år av balans mellan sociala nedskärningar och minskad köpkraft, hur man än räknar blir det minskade statsinkomster. Inte direkt lämpligt om man snabbt vill kunna försäkra sig mot specialistutflödet.
Olofssons argument mot en statlig intervention i Volvo är också ganska märkliga. Ingen spekulation med "skattebetalarnas pengar". Att de hundratusentals berörda också är skattebetalare försvinner i retoriken, liksom att samma skattebetalare har varit med om att rädda banker knappast bättre skötta än Volvo eller SAAB. Olofsson önskar att Europa ställde om för att stödja bilindustrin, och utmanade USA för att ta fram mer miljövänliga alternativ. Det hade varit mer trovärdigt önskat om dessa önskningar inte uttalades samtidigt som miljöbilspremien slopades, och om något steg för att piska på Volvos och SAAB:s dåliga miljötänkande gjorts redan vid regeringens tillträde mitt under pågående högkonjunktur.
Ett gemensamt bolag av den föreslagna typen är inte en helt dum idé. Idén motiverar dock fortfarande inte att staten går in och räddar Carnegie, men inte Volvo Personvagnar. Och frågan är om det föreslagna bolaget överhuvudtaget kan fylla någon funktion, annat än att bli precis ett sådant spill av skattemedel näringsministern säger sig vilja undvika.
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om finanskrisen, industrikrisen, jobbkrisen, maud olofsson, volvo, saab
Etiketter: Diskursanalys, Tycker jag
1 Comments:
Väl rutet!
Skicka en kommentar
<< Home